Oppgave 1
Makker har normalt en 4-kortsfarge major ved siden av kløveren sin, så beste melding her er 4ru, som bør vise begge major. Hvis makker mot formodning ikke skulle ha 4-korts major, trenger det ikke være krise i 5kl heller.
Et par har foreslått 4hj. Når vi her har meldingen 4ru ledig, så vil 4hj normalt vise 5+ hjerter og en hånd som ikke var sterk nok til å melde over 3nt. Makker vil da normalt passe med f.eks. 4306 fordeling.
Makker er nok ikke så veldig sterk, selv om han har doblet først og så meldt. Han kan ha meldt 4kl som en "stamp" mot 3nt, for med et sannsynlig majorutspill, kan motparten fort ha mange ruterstikk i 3nt. Derfor tror jeg pass vil være bedre enn et evt. løft til 5kl.
Makker hadde denne gangen KD109x Dxx --- ADJxx, og dermed var det 10 enkle i 4sp.
4ru = 10 poeng
Pass = 7 poeng
4hj = 5 poeng
Oppgave 2
Mange fant her en vinnende variant med hjerteren 3-1 eller bedre, ved at man tok ut trumfen, eliminerte minoren, og avsluttet med å seile spardame (eller spar 10/9). Dekker vest gir vi bort et sparstikk, og kommer øst inn på kongen må han spille spar til kutt eller minor til dobbeltrenons.
Men hva hvis trumfen sitter 4-0? Har vest J10xx i hjerter må vi få en taper uansett, men hvis øst har J10xx kan vi kutte opp trumfen.
Et viktig poeng er derfor å legge ned hjerter ess først når vi tar ut trumfen, slik at dersom vest ikke følger farge, så kan vi spille hjerter til kutt. Om øst legger i 10'en eller knekten, stikker vi og spiller oss inn i bordet og tar finessen på nytt.
Legger vi ned en honnør på hånden først, har vi ikke lenger den muligheten.
Med trumfen 4-0 i øst, kan vi ikke lenger safespille som over, siden vi ikke lenger har trumf igjen på hånden. Beste variant er nok da å ta dobbeltfinessen i spar.
Med 4-0 i vest, er vi nødt til å klare oss uten spartaper. Vi kan ta noen minorstikk først, og prøve å spille vest inn og håpe vest har Kxxxx i spar igjen (og øst Jx), og at vest da må løse fargen for deg. Hvis ikke får vi håpe vest har singel spar konge.
Blir gitt poeng utifra antall momenter man har med fra spilleføringen.
Oppgave 3
Her kom det inn flere gode forslag til motspill.
Etter meldingsforløpet kan vi anslå at spillefører har ca. 10-12 hp, noe som gir makker 4-6 hp. Etter utspillet vet vi at spillefører har KQ(xx) i hjerter, sannsynligvis KQx.
Har spillefører ruter ess, blir det vanskelig å beite denne. Spillefører har da 1 stikk i spar + 2 i hjerter + 6 i ruter = 9 stikk.
En variant er da å håpe at spillefører har singel ruter ess og makker har spar konge, slik at hjerter ess etterfulgt av sparskift, så kan makker presse ut inntaket til bordets farge.
En bedre variant er å legge liten hjerter på utspillet, og håpe at spillefører ikke har forbindelse til å hente sine 9 stikk. Vi er da avhengig av at spillefører har maks Ax i ruter (ellers kan han spille liten ruter, og ny hjerter mot hånden, og fortsatt ha forbindelser i ruter. Prøver han den varianten med Ax i ruter, kan vi stikke hjerteren og skifte spar og slå ut inntaket til ruteren). I tillegg må makker ha KJ10 eller KJ9 i spar, eller KJ og kløver 10. Ikke helt usannsynlig, men du er avhengig av noen mellomkort.
Hvis makker derimot har ruter ess, har vi en veldig god beitevariant. Stikker vi med hjerter ess, og skifter liten kløver, har vi 3 kløverstikk etterpå, uansett hvordan kløveren sitter, så lenge makker har minst 2 opprinnelig, + hjerter ess og ruter ess = 1 beit.
Hele spillet:
Merk viktigheten av å spille liten kløver, og ikke damen. Det gjør ikke noe at spillefører får et billigstikk på kløveren, når du sitter igjen med ADJ bak Kx etterpå. Spiller du damen er du avhengig av at makker har minst 3 kløvere.
Kun Anders og Daniel fant dette motspillet.
Etter første runde har vi følgende pall:
1) Anders Dræge - 26p
2) Lars Arthur Johansen - 24p
3) Leif Juvik - 23p
Men det er tett som hagl bak pallen..